De laatste weken van december 2020 was iedereen druk bezig met de voorbereidingen voor Kerst en Nieuwjaar (in Corona-stijl). Maar vlak voor Kerstavond, maakt het college van B&W van Doesburg in de Regiobode bekend dat een zeer omstreden plan ter visie wordt gelegd. Of u maar binnen 6 weken wilt reageren; maar de eerste 2 weken ligt er niets ter inzage, want het gemeentehuis is gesloten. In de eerste week van januari, als het leven weer normaal begint te worden, is die Regiobode al lang van tafel. Daarmee is ook de aandacht verdwenen voor het plan om twee raamloze XXL-gebouwen van 22m hoog te bouwen aan de rand van de, wettelijk beschermde, historische binnenstad. Tot 4 februari kunt u een zienswijze indienen. Dat kan ook pro forma, dan kan daarna de reden worden gegeven. Zoek de plannen op: www.ruimtelijkeplannen.nl en stuur uw mening naar de gemeente t.n.v.: College van B&W en de Gemeenteraad van Doesburg.
Nadat het omstreden LEID-project van tafel was, waardoor voorkomen was dat er megadozen in de Fraterwaard gebouwd zouden worden, kregen de bedrijven Rotra en Ubbink van B&W vrij spel om hun bouwwensen om te zetten in een ontwerp bestemmingsplan. Als zij maar rekening hielden met de bijzondere plek tussen een gaaf natuurgebied (de Fraterwaard) en een bijzondere historische stad (Doesburg). Van een stadsbestuur wordt vereist dat zij plannen met een grote impact op de omgeving zeer nauwkeurig afweegt en zichzelf niet op voorhand buiten spel zet. Juist de bouw van megadozen, overal in het land, loopt de spuigaten uit. Daarom waarschuwt het College van Rijksadviseurs de gemeenten om vooral géén “eenlingen” meer te bouwen, maar deze megadozen te concentreren op een paar plekken in de provincie. Het blijkt dat B&W van Doesburg deze serieuze aanwijzingen naast zich neerlegt. Van de opdracht om in het ontwerp rekening te houden met de bijzondere landschappelijk ligging, is niets terug te vinden. Gebouwen met een hoogte tot 22m en een lengte van honderden meters. Deze massaliteit overstijgt alles in de omgeving. Daarbij wordt ook nog een tweede metershoge kraan gepland.
Het plan wordt onderbouwd door 17 deelrapporten over allerlei aspecten. Opvallend is het verhullende taalgebruik van de deelconclusies. Wie dieper in de verschillende teksten duikt, komt schrikbarende zaken tegen. Wij noemen drie voorbeelden uit twee rapporten.
De cultuurhistorische en landschappelijk inpassing, één van de belangrijkste pijnpunten in het plan. Dit rapport komt niet verder dan hier en daar wat schaamgroen aan te brengen door wilgen te planten, die dan over 40 jaar, 20m hoog geworden zijn. Dan zullen zij het zicht op de gebouwen kunnen afschermen. Wie het gelooft, mag het zeggen. Bovendien blijkt dat dat schaamgroen gepland moet worden op het terrein van de buren (Rijkswaterstaat en Twickel!). Wat een schandelijke verlakkerij! RWS ruimt juist bomen op in de uiterwaarden. Achteloos wordt verder in dit rapport gesteld dat de Wet op het beschermde stadsgezicht hier niet zou gelden omdat de grens aan de overkant van de weg ligt. In kringen van het Bestuursrecht wordt daar anders over gedacht. Verdozing van een beschermd stadsgezicht is niet in de geest van de wet. Laat de Raad van State het maar uitmaken.
De studie naar de toename van het vrachtverkeer stelt in de samenvatting dat dit verkeer niet significant toe zal nemen, noch in aantal noch in percentage. Maar ook hier, wie dieper in de cijfers duikt, zal lezen dat op sommige wegtrajecten per dag meer dan 200 vrachtauto’s extra de stad zullen binnen denderen. Dat is dan een toename van 50%, hoezo niet significant? Aan de gevolgen voor het leefmilieu wordt geen woord besteed, een treurigmakende eenzijdige benadering.
Ook het effect van de uitbreidingsplannen op de werkgelegenheid is twijfelachtig, gering of zelfs negatief. De in de rapporten genoemde toename van 1,5 – 2% arbeidsplaatsen per jaar is niet onderbouwd. Terwijl het overgrote deel van de werknemers niet in Doesburg woont. Van Rotra woont zelfs meer dan 80% buiten Doesburg. Bij een logistiek bedrijf ligt het meer voor de hand dat de werkgelegenheid zal afnemen onder invloed van automatisering en robotisering.
Concluderend kun je stellen dat de plannen van Rotra en Ubbink geen rekening houden met de onwenselijkheid van de verdere verdozing van Nederland, geen oog hebben voor de milieueffecten van het toenemende vrachtverkeer van vooral Rotra en dat de verdere robotisering van de productie – vooral bij Rotra – de werkgelegenheid eerder doet afnemen dan toenemen. De gemeente Doesburg heeft geen enkel economisch en maatschappelijk belang bij deze uitbreidingsplannen. Sterker nog: De plannen zijn schadelijk voor het milieu, voor het cultureel erfgoed en voor de economische belangen van Doesburg.
Bestuur Gestichten Doesburg.